Czym zajmuje się adwokat?

Dzięki filmom i popularnym serialom adwokat kojarzy nam się najczęściej z mowami wygłaszanymi na sali sądowej. Rzeczywiście adwokat bardzo często reprezentuje swojego klienta przed sądem, jednak to nie wszystkie sytuacje, w których dobry prawnik może nam pomóc.

Przepisy prawa regulują niemal każdą dziedzinę życia, a często bywają bardzo skomplikowane i trudne do zrozumienia dla laika. Poruszanie się w gąszczu przepisów nie stanowi jednak problemu dla doświadczonego prawnika. Adwokat może nam w przystępny i zrozumiały sposób wyjaśnić obowiązujące regulacje prawne oraz poinformować nas, jak mogą się one przełożyć na nasze życie oraz problemy, z którymi się borykamy.

Kontakty z sądem, dochodzenie swoich praw lub obrona przed niesłusznymi roszczeniami wymagają przygotowania odpowiednich dokumentów, przestrzegania terminów i wiedzy o tym, jaką ścieżkę postępowania należy wybrać. Samodzielne przejście przez procedury sądowe może być trudne. Zmusza nie tylko do znajomości zagadnień z zakresu różnych dziedzin prawa, ale także sporządzania i składania właściwych wniosków w sposób zgodny z wymogami formalnymi. Adwokat może pomóc w przygotowaniu pism procesowych lub redagowaniu pozwów. Zadba także o zachowanie wszystkich terminów i doradzi, jaki materiał dowodowy warto przedstawić na poparcie swoich racji.

Kiedy zwrócić się do adwokata?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi: zawsze wtedy, gdy mamy wątpliwości co do obowiązujących przepisów, chcemy przeprowadzić skomplikowaną czynność prawną lub jesteśmy zmuszeni dochodzić swoich praw przed sądem. Adwokat może pomóc w kwestiach związanych ze sprawami majątkowymi – przy spadkach, darowiznach, podziale majątku. Wspiera również przy kłopotach z dziedziny prawa rodzinnego: przy rozwodach, ubieganiu się o opiekę nad dzieckiem albo przy alimentach.

Pomoc adwokata jest również nieodzowna przy sprawach karnych. Dobry adwokat w postępowaniu karnym to konieczność. Wszelkie zaniedbania w tej dziedzinie mogą się dla nas skończyć dużymi kłopotami. Równie istotne jest zapewnienie sobie pomocy prawnej przy załatwianiu innych skomplikowanych spraw – kupnie lub sprzedaży nieruchomości, zawarciu ważnej umowy biznesowej albo podjęciu się poważnego zobowiązania – np. podpisaniu umowy kredytowej na dużą kwotę.

Czym zajmuje się adwokat?